Zorg voor onze kinderen
Op Kindcentrum Theo Thijssen erkennen we de unieke aard van elk kind en streven ernaar om binnen onze zorggrenzen een passend aanbod te bieden dat ruimte biedt voor eigenheid, zelfontplooiing, talentontwikkeling, leren leren en samenwerkend leren. In de praktijk betekent dit dat we werken met verschillende leerroutes, zoals de basisroute, minimumroute, eigen leerlijnroute, verdiepingsroute en verrijkingsroute. Deze routes stellen ons in staat om het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele onderwijsbehoeften van onze kinderen, waarbij we streven naar een optimale ontwikkeling op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak.
Door de inzet van deze leerroutes kunnen we kinderen clusteren op basis van hun onderwijsbehoeften, waardoor instructies in kleine groepjes kunnen plaatsvinden. Dit geeft leerkrachten de mogelijkheid om nauwlettend te observeren en in te zetten op reflectie en evaluatie samen met de kinderen.
Ons schoolzorgteam, met de intern begeleider (ib'er) en de directeur, speelt een cruciale rol in het coördineren van zorg voor kinderen die moeilijkheden ervaren op het gebied van leren of sociaal-emotioneel welzijn. We hebben ervoor gekozen om de zorg zoveel mogelijk in de groep te laten plaatsvinden, waarbij de leerkracht een centrale rol speelt in het ondersteunen van alle kinderen.
Wat vraagt bovenstaande van ons als medewerkers?
Het vraagt van ons als medewerkers om flexibel te zijn en goed te kunnen samenwerken. We moeten in staat zijn om snel te schakelen tussen verschillende leerroutes en om adequaat te reageren op de specifieke behoeften van elk kind. Daarnaast vraagt het om continue professionele ontwikkeling, zodat we up-to-date blijven met de laatste onderwijsontwikkelingen Het belangrijkste is dat we ons blijven inzetten voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind, waarbij we streven naar een omgeving waarin elk kind zich gezien, gehoord en gesteund voelt.